Hledáte recept na úspěch? Tak ten vám nedáme. Neexistuje totiž žádný 100% zaručený kouzelný postup, jak v něčem uspět – natož takový, který by se vešel do článku. Co vám dáme, jsou rady a techniky, které se vám jako manažerovi budou určitě hodit a měli byste je znát. Podle nás totiž výrazně usnadní práci a pomůžou při řízení týmu. Jak s nimi ale naložíte a o co dalšího doplníte, je na vás.
1. Firemní vizi musí znát všichni
Nikdo nechce dělat práci, ve které nevidí smysl. Ovšem ne každý může svými činy zachraňovat svět, smysl proto nemusí být zahnání hladomoru, ale klidně jen sledování firemní vize, nějakého cíle. Doufáme, že co je vize vašeho podniku, víte a děláte vše pro její dosažení. Ví to ale i vaši zaměstnanci? Řekněte jim, jaké jsou dlouhodobé plány, proč je potřebujete v týmu a čím přesně přispívají k plnění vize podniku.
Hned se jim bude pracovat lépe, když budou vědět, jakým způsobem se podílejí na úspěchu firmy. Vzpomeňte si na koncept „odcizené práce“. Nechcete, aby se vaši zaměstnanci cítili od své práce odcizení, protože pak nevidí důvod ji dělat pořádně. Ukazujte jim výsledky toho, co dělají a jak tím přispívají společnosti. To není ideologický blábol, ale základní psychologie, kterou pro řízení týmu potřebujete znát.
2. Osvojte si techniky aktivního naslouchání
Ty se vám budou hodit v práci s klienty i při jednání se zaměstnanci. Naučte se opravdu naslouchat a pochopit, co vám druhá strana chce sdělit, vnímejte, co říká, jak to říká a dejte jí najevo, že jí rozumíte a víte, co potřebuje/chce. Protějšek musí mít pocit, že nemluví do zdi, ale že jeho podněty a připomínky někdo chápe a umí jim vyhovět (nebo umí vysvětlit, proč jim vyhovět nemůže).
Techniky aktivního naslouchání jsou nejen o verbální, ale i neverbální komunikaci. Vnímejte tón a řeč těla nejen u svého konverzačního protějšku, ale i u vás. Dotyčný z vás musí cítit aktivní zájem, a to nejen tím, co říkáte, ale i jak to říkáte.
Například hodně pomáhá, když vlastními slovy shrnete, co protějšek říkal, čímž ho ujistíte, že jste naslouchali i porozuměli jeho požadavku. Případně si ověřujete, že jste správně pochopili, co říkal frázemi jako: „Chápu tedy správně, že pro XY potřebujete AB…“
3. Ujistěte se, že máte silné stránky manažera
Silné stránky manažera se budou trochu lišit podle oblasti podnikání a typu organizace, ve které pracuje. Určitě by to ale měla být schopnost snadno a efektivně komunikovat s lidmi, inspirovat a motivovat je. Dále schopnost si dobře zorganizovat práci a mít ve všem přehled. S tím vám můžou pomoct například nástroje pro řízení projektů, kde uvidíte všechny projekty a úkoly přehledně pohromadě.
Musíte také uvažovat strategicky a analyticky, a to často ještě v rychlém tempu. Musíte být schopní vyhodnotit danou situaci a na základě dlouhodobých cílů a aktuálních okolností udělat správné rozhodnutí. To může být hodně stresující, což nás přivádí k asi nejdůležitější silné stránce manažera, a to zachovat klid, nehroutit se a nepanikařit. Prostě mít pevné nervy a jasnou mysl.
4. Převezměte zodpovědnost
Při řízení týmu i vedení projektu budete muset dělat někdy těžká rozhodnutí. Těch se ale nesmíte zaleknout. Možná pro vás budou zpočátku náročná, zvláště pokud půjde o škrty v rozpočtu, vyhazovy a podobně. Asi vás trochu rozhodí, to je v pořádku. Ale nesmíte se z nich hroutit, je to součást vaší práce.
Správná rozhodnutí jsou těžká a jsme jen lidé. Proto se dřív nebo později nejspíš stane, že uděláte chybu. V tom případě byste ji měli přiznat a nesvalovat vinu na někoho jiného. Chcete si určitě udržet autoritu a zdání moudrého vůdce. Ale pokud svou chybu nepřiznáte, autoritu si podkopete, a navíc zklamete a demotivujete své podřízené.
5. Delegujte na ty správné lidi
Než abyste byli přetížení, nebojte se delegovat práci na někoho jiného. Zpočátku budete mít asi strach, že dotyčný neodvede práci dobře, nebo minimálně ne tak, jak byste ji udělali vy sami. Tento strach ale časem zmizí, zvláště když budete delegovat na ty správné lidi. Pracujete s nimi, odhalte silné a slabé stránky každého z nich a využijte je ke zvýšení efektivity i při delegování úkolů.
Vytvářejte pracovní týmy tak, aby se silné a slabé stránky jeho členů skvěle doplňovaly. Když na takový tým pak delegujete nějakou práci, hned budete vědět, že se nemusíte bát.