Helikoptéra a vrtulník jsou dva stroje, které mohou létat. Hlavním rozdílem mezi nimi je způsob pohonu. Helikoptérou se pohání elektromotory, zatímco vrtulník využívá k pohonu silný vrtulový motor. Dále se liší tím, jakým způsobem se vznesou do vzduchu. Helikoptéra vytváří tah a tím vystoupá, vrtulník používá odporový hřídel. Oba dva letadla se také odlišují ve výkonu, hmotnosti a celkovém designu.
Vrtulový motor versus elektromotory
Vrtulové motory se dají nalézt v obou helikoptérách a vrtulnících. Obecně se vrtulové motory využívají k pohonu obou těchto letounů. Vrtulové motory jsou více komplikované než elektromotory a mají více součástí. Vrtulové motory obvykle využívají spalovací palivo, aby provozovaly vrtulové lopatky. Když se vrtulové lopatky otáčejí, generují vztlakovou sílu, která umožňuje letadlu létat.
Na druhou stranu elektromotory mají mnohem jednodušší design a jsou levnější, než vrtulové motory. Elektromotory jsou ekologičtější, protože nevyužívají žádné spalovací palivo. Elektrické motory jsou také velmi tiché. Jejich zvuk je jen zanedbatelný, což je v porovnání s hlukem vrtulových motorů velký rozdíl. Elektrické motory jsou velmi účinné, ale mají menší výkon, než vrtulové motory.
Odporový hřídel versus tah
Odporové hřídele a tahové motory se často používají v letadlech, včetně helikoptér a vrtulníků. Oba typy motorů se liší ve své konstrukci a funkci.
Odporový hřídel je poháněn proudem vzduchu, který ho otáčí a může generovat přímou trakci nebo tlak. Takový motor se nejlépe používá k pohonu letadel se stabilizačními plochami pro generování tahu. Tahový motor je poháněn proudem vzduchu, který je nasáván přímo do motoru a pak vyfukuje. Výfukové plyny jsou využívány k pohonu vrtulníků a vrtulníků, protože jejich pohon se získává z energie z výfuku vzduchu.