Letos je tomu právě sto let, kdy se ve Spojených státech amerických poprvé objevil slavný automobil z dílny Ford Motor Company. Legendární Ford Model T předznamenal enormní éru automobilismu, jak ji známe nyní. Z ekonomického hlediska došlo k ohromnému posunu díky zavedení pásové výroby v tak velkém měřítku. Ke zlepšení došlo i u dalších ekonomických principů v oblasti řízení a plánování práce. Cenová dostupnost Fordu T byla zapříčiněna nízkými náklady na výrobu, jednoduchou technologií a použitými materiály.
Jak vypadal?
Ford T byl popoháněn čtyřválcovým zážehovým motorem o výkonu dvaceti koní. Prohánět se po prašných cestách jste mohli maximálně rychlostí 64 až 72 km/h. Převodovka obsahovala dva rychlostní stupně dopředu a jeden dozadu. Na rozdíl od dnešních vozů nebyl Model T vybaven spojkou a plyn se ovládal páčkou na sloupku řízení. Jako tlumič kol se používala vinutá pružina, která ovšem nebyla součástí základního vybavení a museli jste si ji dokoupit. Palivem byl ze začátku ethanol a benzín, ale později se stále častěji používal jen benzín.
Legendární výrok Henryho Forda o barevné škále vozů Ford T není třeba opakovat. Dodejme jen, že právě černá barva měla nejlepší technické vlastnosti, byla trvanlivá, rychle zasychala, a tím zrychlila výrobu. V některých letech se ale přeci jenom vyráběl i v barvách jiných. K výrobě jednotlivých součástek se používala např. mosaz a vanadová ocel. Karoserie se zpočátku vyráběla ze dřeva potahovaného plechem, později už jen z kovu. U otevřených verzí se přidávala plátěná střecha.
Model T neboli plechová Lízinka se vyráběl v letech 1908 až 1927. Za tu dobu se ho prodalo přes patnáct miliónů. Jezdilo se s ním po celém světě. Zatímco o montážní linku se postaral William Klann, samotný vůz navrhl tým konstruktéru okolo C. H. Willse. Předchůdcem tohoto modelu byl Model S a jeho dokonalejším následníkem se stal Ford Model A. Za zmínku stojí, že Ford Model T byl v roce 1999 vyhlášen automobilem století.